תאורה למטבח – תכנון ועיצוב

כשמתכננים את המטבח, לרוב הדגש הוא בעיצוב הארונות. לאחר מכן, עיצוב משטח העבודה והחיפוי. הרבה פחות תשומת לב מקבלת התאורה. תכנון ועיצוב תאורה למטבח יהפוך אותו ליעיל יותר. תאורה נכונה תשלים את העיצוב שכל כך שקדנו עליו.

השלב שבו נתכנן תאורה למטבח יהיה במהלך תכנון מיקום הארונות. כבר אז יש לשים לב איפה אזורי העבודה. אלו הם אזורים שאנחנו רוצים שיהיו מוארים יותר. בשלב הזה נתכנן גם את העיצוב והנראות שיתקבלו על ידי התאורה.

ישנם כמה סוגים של תאורה למטבח

תאורה כללית

כשמתכננים תאורה למטבח צריך להתחשב בתאורה הטבעית. שייכנס כמה שיותר אור יום מחלונות או מפתחים אחרים. אך גם את התאורה הטבעית צריך לגבות. את זה נעשה, על ידי תאורה כללית. מה שאני אוהבת לכנות תאורת שטיפה. מטרתה לשטוף ולהציף את המטבח בכמה שיותר אור. זו לאו דווקא תאורה ממוקדת.
לרוב ממליצה על גוף צמוד לתקרה. ככל שמקור האור גבוה יותר, כך פיזור האור יהיה אחיד יותר.

דוגמאות לתאורת שטיפה:
פס צבירה עם ספוטים. כאלו שניתן לכוון את אזור ההארה שלהם. גם ניתן להוסיף עוד במידת הצורך. ישנם פסי פלורסנט או פסי לד. אלו בדרך כלל יהיו לאורך ארונות המטבח ולפי המבנה שלו.
אפשרות אחרת, גוף תאורה אחד במרכז המטבח. לרב תאורת לד תתאים פה

תאורת משימה

זוהי תאורה שנמצאת מעל אזורי העבודה. היא משלימה את התאורה הכללית . נמצא אותה מעל הכיור, באזור הכיריים ומעל האי. כמובן שאם יש עוד אזורי עבודה במטבח, למשל בר יין, נדאג להעיר גם אותם.
תאורה המשימה היא תאורה ממוקדת. לרוב תהיה בגווני אור יום. היא זורקת אור היישר לכלים, לחיתוך הסלט או לבישולים. חשוב לדאוג שזו תמוקם בדיוק מעל משטח הפעילות. כך אנחנו לא נעשה צל ונהפוך את האזור ללא פונקציונלי.

דוגמאות לתאורת משימה:
תאורה שקועה בהנמכת גבס. או פס לד מתחת לארונות גבוהים.
ניתן גם למקם שני ספוטים מצידי הכיריים.
מעל הכיריים אפשר להתקין קולטי אדים שהם גם גופי תאורה. אלו מייצרים אלומות חזקות שמאירות היישר לתוך הסירים.

תאורת משימה מעל האי, או דלפק אכילה, יכולה להיות בנויה מגוף תאורה מיוחד. גוף תאורה כזה נותן דגש עיצובי למטבח. ברוב המטבחים זוהי נקודת החיבור בין המטבח לסלון. חשוב, אם כן, שיתאים באופי ובעיצוב לשני החדרים האלו.

תאורת אווירה

מטרת תאורת האווירה למטבח היא להדגיש פריטים מיוחדים שאנחנו רוצים שישימו אליהם לב. לא נוכל לעבוד לאור התאורה הזו, וגם לא נקבל אור אחיד בכל המטבח. זו תאורה שבעיקר תורמת לעיצוב של המטבח. תורמת ליופי ולאווירה שבו. תאורה כזו מאירה, למשל, מדפים עם קישוטים. זו תאורה שתשפיע יותר על העיצוב והאוירה מאשר על הפונקציונליות. בזכותה ניתן להדגיש אזורים מסוימים ולהחביא אחרים.

מילה אחרונה על מיקום המתגים.
אם למטבח ניתן להכנס מכמה מקומות (למשל מרפסת וסלון), כדאי למקם מתג מתחלף בשתי הכניסות.
בנוסף, ממליצה להפריד בין המתגים של סוגי התאורה השונים. או להפריד לפי מיקום. למשל, להאיר את האי בנפרד ולא רק עם כל תאורת המטבח

האם אצלכם התאורה במטבח מתוכננת נכון?

 

צילום תמונה ראשית: נדב פקט


למבחר פרויקטים שעיצבתי – לחץ כאן
בואו נכיר עוד קצת. הנה כמה מילים עלי – לחץ כאן

דנה מורן מעצבת פנים – חברת ארגון מתכנני ומעצבים הפנים

, , , , , , ,
מטבח עם אי
חדרי אמבטיה מעוצבים

פוסטים קשורים

3 תגובות. השאר/י חדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.

תפריט